Stability

The TPM 2.0 Experience

Bijdrage door
Gino Quenis

SMED & TPM

Lean Maintenance

People & Teamwork

Video beschikbaar voor leden na onze kick-off op 30/03/2022.

Video beschikbaar voor leden na onze kick-off op 30/03/2022.

Met veel plezier heb ik, coronaproof, mijn TPM ervaring (Europese TPM fabriek) met het enthousiaste Cargill team mogen delen. Geen klassieke opleiding maar een gezamenlijke ervaringsgerichte ontdekkingstocht naar tips en tricks om TPM succesvol in te voeren!

Want net zoals Cargill ondervinden vele van ons het: de klant eist steeds meer maatwerk & flexibiliteit. Dit vraagt een kwaliteitsvol, kostenefficiënt en betrouwbaar productiesysteem. Eén van de antwoorden op deze uitdaging is TPM. Met zelfstandige multidisciplinaire TPM teams verhoogt men niet enkel de machine-effectiviteit maar ontstaat er ook een klimaat van continue verbetering.

Echter ...de implementatie lijkt gemakkelijk maar de praktijk leert ons dat vele TPM -projecten vaak mislukken omdat men het als een tool of als onderhoudsstrategie inzet. De essentie van TPM 2.0 gaat over “Change en Ownership". Zeker voor ‘niet Japanse’ bedrijven is het creëren van betrokkenheid een grote uitdaging. Zo zal een TPM 2.0 operator met fierheid zijn machines beter willen onderhouden en zelfs continu verbeteren.

Bedankt Cargill team voor deze top leerervaring! Ik ben zeker dat jullie praktisch en menselijke TPM aanpak een groot succes gaat worden ,-)

Nog veel succes en keep it safe!

Over de auteur

Gino Quenis

Redacteur en CEO sinds 1999

Gino Quenis is de oprichter van Lean Lead. Hij heeft jarenlange ervaring in Lean en brengt mensen samen die vanuit de praktijk en met kennis van zaken anderen kunnen inspireren.

Auteur bekijken