Video beschikbaar voor leden na onze kick-off op 30/03/2022.
Occasionally something happens that pulls us out of our comfort zone and causes us to learn, and that's happening quite a bit as a result of COVID-19, …. Toyota wants that to happen all the time, not just when there's a crisis. So if I, as a manager or supervisor, am pretty hands off and then I say: “I respect you. Here's the targets, I know you can do it. I'm going to come back every day and see how you're doing and ask you how you’re doing and encourage you.” Then I'm basically taking a cheerleader role. This is really not very helpful, and in fact, cheerleading when you don't help me can be annoying. Jeff Liker, Enterprise Excellence, September 03, 2020
2020 blijft allicht in ons collectief geheugen hangen als het jaar waar een virus bijna alles in vraag stelde, ook onze werkwijze in verband met LEAN. Ik sta vandaag bijna 24 jaar in het vak en de revolutie van de laatste maanden heb ik niet eerder meegemaakt.
Rond 2010 was LEAN symptomatisch voor een bedrijf in moeilijkheden. LEAN-experten werden met argusogen bekeken. LEAN maakt nu eenmaal problemen zichtbaar. Verliezen allerhande konden maar best aangepakt worden, het laaghangend fruit eerst. Daarnaast was er ruimte om Six Sigma boven te halen; hoe ga ik om met data om variabiliteit in mijn proces te vermijden. Alles was en is nog gericht op het correct toepassen van hulpmiddelen (tools) en hiermee te kunnen scoren op een of andere besparingslijst.
Echter gaat LEAN over zoveel meer. Bijvoorbeeld jouw collega’s hulpmiddelen aan te leren volgens het SHUHARI-principe. SHU is nadoen, HA is het meesterschap en RI is het vinden van je eigen weg.
Daarnaast is DATA in overvloed aanwezig, wat doe ik ermee en wat leer ik eruit? Augmented Reality, Virtual Reality, Machine Learning en Digital Twins zijn de nieuwe buzzwoorden. Maar insiders weten dat zonder de kennis van de uitvoerders-de echte experten, je met die data helemaal niks bent.
LEAN is niet alleen het toepassen van hulpmiddelen maar ook zorgen dat de vaardigheden zich bij iedereen kunnen ontwikkelen via korte momenten op de werkvloer.
En dat is nu net wat Covid-19 heeft onderuitgehaald. Het aanwezig zijn op de werkvloer.
Veel van onze collega’s zijn een jaar blijven hangen op hun salonvloer. Alle technische hulpmiddelen werden aangewend. Eerst een schuchtere poging om in Teams een meeting op te starten, daarna het gedoe met de camera en dan geleidelijk aan zag je de ene verbetering na de andere opduiken. Een hoop aanpassingen passeerden de revue; plots zag je negen collega’s op het scherm, je kon jouw achtergrond wat aanpassen en jezelf helemaal uit beeld laten verdwijnen.
Dan begon het pas goed te lopen met brainstorming in Mural en evaluatie en vraagstelling in Mentimeter. Hoe kon dit nu het gezellige bruine papier in een grote vergaderzaal vervangen? En toch werkt het perfect en zelfs sneller. Je hebt er ook minder voorbereiding en opkuis aan. Wil je dan toch die vloer dichter brengen dan gebruik je een Hololens en kan jouw klant de audit meevolgen. Het is te zeggen hij ziet wat de Hololens-drager laat zien.
We glijden mogelijks af naar een situatie waar de toegevoegde waarde van LEAN-collega’s in vraag gesteld wordt. Een jaar zonder Gemba en het gaat evengoed, zo niet beter. Cheerleaden zonder effectief te helpen op de werkvloer zal allicht niet meer getolereerd worden. Het wordt een evenwichtsoefening. Hoe kan ik als LEAN-expert voldoende aanwezig zijn op de werkvloer en tegelijkertijd efficiënt zijn met de nieuwe toepassingen vanop afstand? Dit wordt volgens mij de nieuwe uitdaging.
Stefan LANSSENS
CI Lead - Packaging GEOS Europe
Cargill Oil & Seeds EMEA