Video beschikbaar voor leden na onze kick-off op 30/03/2022.
Zoals je reeds in deel 1 van iGemba kon lezen gingen de Barco medewerkers (mee)veranderen en zagen ze dat het veel leuker was om mee te verbeteren… ze voelden zich betrokken. Nu is men zo ver dat dankzij deze iGemba filosofie ‘problemen’ geen probleem meer zijn maar een ‘potentiële verbetering’. Het doet ons dan ook veel plezier dat Barco deze ervaringen en fierheid van rond iGemba cultuur met vele voorbeelden en cases met ons Lean Lead netwerk wil delen.
Ervaringen delen in ons Lean Lead netwerk : IGemba jaarboek
Filip Deruijck is één van de voortrekkers van het iGemba-project in België̈. Filip geeft aan dat hij trots is dat ze met iGemba een verbeter- cultuur hebben kunnen installeren binnen Operations. Dat heeft de betrokkenheid van het productiepersoneel een serieuze boost gegeven. Daarnaast heeft het een positieve invloed gehad op het teamwork, waardoor mooie EDI’s zijn gerealiseerd.’ Elke EDI wordt getoetst en geëvalueerd. Het is echter wel een permanente uitdaging voor de ondersteunende diensten om de vele EDI’s uit te werken. Hij is ervan overtuigd dat ze met iGemba competitiever zijn geworden ten opzichte van hun concurrentie. Met iGemba zijn ze er bovendien in geslaagd om het management op de vloer te krijgen. Zo wordt iedereen betrokken bij de verbeteringen. Met dit verhaal is Operations een referentie geworden binnen Barco en zelfs binnen Vlaanderen.
Hein Hanssens is vanaf het begin betrokken bij het iGemba-verhaal. ‘Niet iedereen was overtuigd van de meerwaarde van het iGemba verhaal. Het is mooi om te zien hoe weerstand omgezet kan worden in motivatie en hoe je de operatoren op die manier ziet groeien. Daar krijg Hein energie van. De uitdaging is niet alleen om de bestaande medewerkers mee te nemen in dit verhaal, maar ook de nieuwe medewerkers. Hoe sneller iedereen aan boord is, hoe sterker we staan. Daarnaast mogen we de hiërarchische laag, zoals line responsibles en supervisors, niet vergeten. Het is bijvoorbeeld al voorgevallen, dat operatoren qua leankennis verder stonden dan de verantwoordelijken. De kracht van het iGemba-verhaal zit in het feit dat het een globale aanpak is, ondersteund door Gemba coaches. Daarnaast mogen we de impact van de Gemba Walks niet vergeten. Het senior management (CLT) dat op de vloer komt en met de medewerkers spreekt, maakt een blijvende indruk op de medewerker en de CLT-leden. Eén van de strafste verwezenlijkingen die we met iGemba hebben gerealiseerd, is de opstart van het 5S-verhaal binnen Operations. Voor mij is dit de basis van de iGemba-filosofie. Dit leidt automatisch tot verbetervoorstellen en daily-Kaizens. Op deze manier zijn we dagelijks bezig met continu verbeteren’.
De geest van Continuous Improvement wordt in dit jaarboek in bijlage geïllustreerd met tal van gerealiseerde EDI’s en Kaizens van het afgelopen jaar. We zien dat barco jaar op jaar sterker wordt in productiviteits- en kwaliteitsverbeteringen op de werkvloer. In 10 jaar is OpEx erin geslaagd om iedereen deel te laten uitmaken van het iGemba-verhaal. Dit gaat van het magazijn tot de kwaliteitsinspectie, van het magazijn tot de productielijn, van logistieke ondersteuning tot het voorraadbeheer. Je ziet dat teamwork en regelmatige Gemba Walks, met het (hoger) management in interactie met de operatoren, het verschil maken. Het is belangrijk dat ze zaken in vraag durven te stellen, durven te veranderen, ongeacht of het een succes of mislukking is.
“Problemen” zijn geen probleem meer, het zijn “potentiele verbetering” en eclair momenten!
Hein Hanssens
Barco Gemba Coach